Visie

De Cirkel in Utrecht is een openbare basisschool in de gezellige wijk Zuilen. Op onze school is ieder kind welkom ongeacht godsdienst, afkomst of levensovertuiging. Net zoals de inwoners van Zuilen hebben onze leerlingen diverse culturele achtergronden. We zien de weerspiegeling van de wijk als waardevolle toevoeging bij het leren en de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Op school gaan we met elkaar om op basis van gelijkwaardigheid. We vertrouwen en respecteren elkaar. 

Speerpunten 
Onze speerpunten zijn: uitstekende basisvaardigheden voor elk kind, vakmanschap en thematisch werken

De onderwijskundige visie 
Om samen te werken en samen te leven in een wereld met culturele en/of levensbeschouwelijke verschillen, is het belangrijk dat we elkaar goed kunnen begrijpen. Wereldkennis en achtergrondinformatie helpen daarbij. Goed kunnen lezen en taalbegrip zijn nodig om deze kennis te kunnen verwerven. Een sterke basis is een belangrijke pijler van onze visie. We vinden het belangrijk dat kinderen naast kennis en vaardigheden ook leren om zichzelf te zijn. Een goed pedagogisch klimaat is het uitgangspunt. Dit geldt voor leerlingen én leerkrachten. Vanuit een veilige omgeving kijken we kritisch naar de leerbehoeften van de kinderen en naar ons eigen handelen. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Op die manier werken we iedere dag samen aan het verbeteren van ons onderwijs. Dat doen we ‘elke dag een beetje beter’ met de methodiek van Stichting leerKRACHT. 

Een duidelijke structuur 
We vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich veilig voelen. Pas dan komen ze tot leren. Een duidelijke en herkenbare structuur en een sfeer van vertrouwen zijn daarbij erg belangrijk. Daarom werken we aan één lijn in de school. Door duidelijke afspraken over sociale veiligheid, ontstaat meer effectieve leertijd. Dit doen we tijdens de Vreedzame school lessen en in onderdelen van ons thematisch onderwijs. Ons eigen gedrag en voorspelbaar zijn, is daarbij belangrijk voor onze leerlingen. We zijn ons bewust van onze voorbeeldrol.  

Een sterke basis 
Goed aanbod van de basisvaardigheden taal, lezen, spelling en rekenen is belangrijk in ons onderwijs. Met een goede basis kunnen de kinderen met zelfvertrouwen werken aan een toekomst om hun dromen te realiseren. De kinderen op obs De Cirkel hebben uiteenlopende begeleidingsbehoeften. We hebben kinderen die moeilijk leren, kinderen die in bepaalde vakken zwak zijn en in andere sterk, en ook breed getalenteerde leerlingen. Ons doel is dat alle kinderen optimaal vaardig worden in de basisvakken. Daarmee willen we ze een goede start meegeven. We stellen ambitieuze doelen in groep 8 en bespreken met elkaar wat we als team te doen hebben om dit te realiseren. Waar het nodig is ondersteunen we of dagen we kinderen uit. Zodat alle kinderen zich ontwikkelen tot burgers die samenwerken om de wereld te verbeteren. We hebben hoge verwachtingen van onze inspanningen. 

Ontwikkelingsgericht onderwijs in de groepen 1/2 en 3 
Werken aan een sterke basis begint in groep 1/2. Kennis van de wereld is hierbij een belangrijke pijler. Op de Cirkel werken we opbrengstgericht én ontwikkelingsgericht in de groepen 1/2 en in de middagen in de groepen 3. 
Bij ontwikkelingsgericht werken gaan we uit van de ontwikkeling van het kind. We creëren een uitdagende, inspirerende en rijke leeromgeving waarin ieder kind in de groep zich optimaal kan ontwikkelen. Bij het thematisch werken en het spelen in de hoeken worden taal- en rekenvaardigheden gestimuleerd. Met een aantal kinderen wordt extra gelezen en gewerkt aan woordenschatuitbreiding. Dat noemen we pre-teaching. Door vooraf met kinderen te lezen en te praten, kunnen alle kinderen meedoen met de groep. We hebben hoge verwachtingen, stellen ambitieuze doelen en vertalen de thema’s naar de belevingswereld van het kind. De vakken wereldoriëntatie en burgerschap spelen een belangrijke rol. In de groepen 1/2 worden verschillende hoeken ingericht om spelend te leren.

Thematisch werken 
Op De Cirkel wordt thematisch gewerkt. Dat doen ze al in de groepen 1/2 en 3 bij het ontwikkelingsgericht werken. Bij het thematisch werken staat zo veel mogelijk kennis verwerven centraal in alle groepen. Taal speelt hierin een grote rol. Waar het kan sluiten we aan bij het lesaanbod vanuit de Vreedzame School. Vanuit het thema wordt de relatie gelegd met wereldoriëntatie, kunst, cultuur, media en sport. Bij het thematisch werken kunnen de kinderen verwerkingsopdrachten krijgen die passen bij hun niveau. Ons doel is om alle kinderen een duidelijke basis mee te geven waardoor ze trots zijn op wat ze weten en kunnen. Hierdoor ervaren zij leerplezier, waardoor zij zin hebben om morgen weer naar school te gaan en verder te leren. Omdat zij vanuit nieuwsgierigheid betrokken zijn. Onderwijs waarbij leerlingen en leerkrachten samen leren door op onderzoek uit te gaan en de juiste vaardigheden ontwikkelen voor de toekomst. 

Moderne middelen 
Op de Cirkel gebruiken we moderne ICT-middelen waarmee de verwerking van de les, geoefend kan worden. Vanaf groep 5 is er voor ieder kind een eigen Chromebook beschikbaar. De chromebook wordt vooral gebruikt als ondersteunend middel waarmee de leerlingen extra kunnen oefenen. 

Een deskundig team 
De leerkracht doet ertoe. Een leerkracht die goed is toegerust, met plezier naar zijn werk gaat en voldoende tijd heeft om zijn werk goed te doen, presteert beter. Dat heeft positief effect op het leren van leerlingen. Daarom staat het vakmanschap van de leerkrachten centraal met als doel om samen te werken in professionele leergemeenschappen. De scholing en teamontwikkeling is hierop gericht. Daarmee zijn de leerkrachten in staat om vanuit een onderzoekende en lerende houding het onderwijs stapsgewijs te verbeteren. Daarbij maken we gebruik van wetenschappelijke ontwikkelingen en vanuit daar kijken we kritisch naar de eigen onderwijspraktijk.