Op de Cirkel werken wij met de methodiek van Stichting leerKRACHT. Met leerKRACHT werken we samen aan nóg beter onderwijs. LeerKRACHT is gebaseerd op onderzoek uit de beste onderwijssystemen ter wereld en in Nederland. Onderzoek laat ook zien dat leerKRACHT snel en effectief een lerende professionele cultuur op scholen creëert. Waardoor leerkrachten sterker worden in hun vak maar ook met meer plezier naar hun werk gaan.
De methodiek van leerKRACHT gaat uit van:
Om onze onderwijsdoelen te behalen, werken we als team samen aan ons onderwijs met vier leerKRACHT-instrumenten. Deze instrumenten zijn:
Bord- en werksessie
De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin we met een klein team de voortgang bespreken van onze doelen. Daarna werken we de acties vanuit de bordsessie uit.
Gezamenlijk lesontwerp
Bij de doelen die we met ons team opstellen, maken we lessen. Daarbij gebruiken we elkaars kennis en kijken we samen of er tips zijn vanuit onderzoek.
Lesbezoek en feedback
Of een verbeterd lesontwerp werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom kijken we bij elkaar in de les. Zodat we zien en horen wat het effect van de les op leerlingen is. Deze werkwijze heet ook wel lesson study.
De stem van de leerling
De leerling of de student is de grootste inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering.